Jeste li sigurni da ste sigurni na suncu?

Kožu moramo učinkovito štititi i od ultraljubičastih A i ultraljubičastih B zraka (UVA i UVB), jer oštećenja kože nastaju uslijed njihovog kumulativnog i sinergijskog djelovanja. Pod utjecajem sunca, koža trenutno reagira na tri načina samoobrane.

Stanice pojačavaju proizvodnju melanina koji apsorbira radijaciju sunca. Time koža gradi prirodnu zaštitu protiv sunca, stvarajući tijekom procesa tamne nijanse.

Pojačava se proizvodnja stanica epiderma, rožnati sloj kože postaje deblji, a rezultat je tzv. krokodilska koža.

Kod manjih oštećenja uključuju se prirodni obnavljajući procesi stanične DNK. Međutim, u slučaju jačeg oštećenja genetskog materijala, stanice mutiraju, a mehanizam obnove ne uspijeva pružiti optimalnu zaštitu.

Što se događa u koži kad se izlaže suncu
  • Nakon 15 minuta

Toplina uzrokuje širenje krvnih žila, javljaju se prvi znakovi crvenila, osipa i mrlja. Riječ je o tzv. termičkom eritemu, koji se vrlo brzo povlači. Melanin oksidira, što uzrokuje blagu pigmentaciju, koja nakon nekog vremena nestaje.

  • Nakon 3 do 5 sati

Najosjetljivija koža reagira na UVA zrake pojavom potkožnih crvenih mrljica, koje često svrbe. To je dobroćudna pojava tipična za ljetni period, no ponekad se 48 sati nakon pojave takvih mrljica može javiti i solarni eritem.

  • Nakon 2 do 3 dana

Koža se pokušava zaštititi, pa dolazi do zadebljanja rožnatog sloja. Povećava se broj melanocita i lučenje melanina. Na kraju dolazi do postupnog tamnjenja kože, prirodnog mehanizma obrane organizma od štetnog djelovanja sunca.

Koliko vremena provesti na suncu?

Osoba nježnog tena bez zaštitne će kreme na suncu pocrvenjeti već nakon pet minuta. Nanosi li osoba takve puti proizvod sa zaštitnim faktorom 25 te ostaje na suncu 25 puta po pet minuta, teoretski će proći dva sata izlaganja suncu prije nego koža počne crvenjeti. No, u praksi se ne preporuča boraviti na suncu toliko dugo čak ni sa zaštitnim faktorom 25, osobito ne u početku sunčanja.

Treba znati i da vrlo visoki zaštitni faktori (40, 50 i više) ne znače potpunu zaštitu ako se predugo izlažete suncu. Oni ne omogućuju 40 do 50 puta dulji boravak na suncu, nego su također predviđeni za zaštitu u relativno kratkom vremenskom periodu.

Kako koristiti kreme za zaštitu

Potrebno je određeno vrijeme da se mehanizam zaštite iz preparata aktivira te je stoga najbolje kremu za sunčanje nanijeti otprilike jedan sat prije sunčanja. Nemojte zaboraviti zaštititi vrat, zatiljak, uši, ristove, listove te udubine sa stražnje strane koljena.

Za osjetljivije dijelove tijela (lice, grudi) treba koristiti posebne proizvode namijenjene za te zone, koji sadrže puno viši faktor zaštite. Kremu za sunčanje treba koristiti i nakon što koža potamni, no tada se može prijeći na niži zaštitni faktor.

Najčešće pogreške na suncu
  • Ne mažete se zaštitnim kremama kad ležite u sjeni suncobrana ili drveća. Imajte na umu da sunčeve zrake dopiru do vas i u hladu i da su jednako štetne.
  • Prestajete nanositi zaštitne kreme kad vam koža preplane. Sunce utječe na prijevremeno starenje kože i onda kada više ne postoji rizik za opekline od suca zato što je koža potamnjela. Naime, do procesa prijevremenog starenja ne dolazi samo zbog opeklina, nego i uslijed prekomjernog izlaganja jakom suncu bez odgovarajuće zaštite. Stoga je jako važno da, bez obzira na boju puti, nanosite zaštitnu kremu pri svakom izlasku na sunce.
  • Ne koristite zaštitne proizvode kad jer oblačno. Nemojte zaboraviti da UV zrake prolaze kroz oblake. Dakle, nema veze što dan nije sunčan: naviknite se da ujutro prije nego što izađete obavezno nanesete na kožu, a naročito na kožu lica, kremu sa zaštitnim faktorom.
  • Na ljetovanju ste po cijeli dan na plaži. Kad se izložite suncu, organizmu treba otprilike 48 do 72 sata da bi proizveo melanin koji služi kao prirodna obrana kože od UV zraka, a zaslužan je i za dobivanje preplanule boje. Stoga prvih tjedan dana boravka na moru morate koristiti visok faktor zaštite neovisno o tome koji ste fototip.
  • Ne obnavljate sloj zaštitne kreme, naročito ako nosi oznaku waterproof. A kremu biste trebali ponovo nanositi nakon svakog kupanja ili nakon svaka dva sata jer sol, klor i znoj mogu smanjiti učinkovitost proizvoda.
Pomoć iz namirnica

Sustav zaštite organizma od sunčevih ultraljubičastih zraka može se pojačati ako se poveća unos vitamina C i B. Ljetni mjeseci obiluju ukusnim voćem i povrćem kao što su svježe dinje, jagode, rajčice, zelene paprike, brokula i citrusno voće, a svi su oni odličan izvor vitamina C. Namirnice bogate vitaminom B su jaja, jetra, perad, pšenične klice, nerafinirane žitarice, mlijeko, banane, tuna, losos, špinat, grašak i sušeni pivski kvasac.

Fotografije: Shutterstock

prethodni tekst
sljedeći tekst

You Might Also Like