Evo zašto uvijek imate još mjesta i za kolače

Upravo ste pojeli savršen obrok, i više ne možete uzeti ni jedan jedini zalogaj. Sve dok kolači ne stignu na stol, i iznenada se stvori mjesto za jedan komad. Možda i dva… Kako je to moguće?

Pa, znanstvenici kažu da je ovaj fenomen posljedica pojave koja je poznata kao specifično senzorno zadovoljenje. Prevedeno na običan jezik, jeli ste i imate dojam da ste sasvim siti, ali zapravo niste, samo je vašem čulu ukusa postalo dosadno.

Specifično senzorno zadovoljenje odnosi se na ideju da što više jednog tipa hrane jedete u jednom obroku, to vam je manje privlačna ta konkretna namirnica. Zato brže imate dojam da ste siti, ali se često ne radi o tome da stvarno više ne možete ništa pojesti, nego vaš mozak više ne uzbuđuju okusi jela koje je pred vama.

Kad stignu kolači spremni ste jesti ponovno

Studija objavljena u stručnom časopisu Obesity (Pretilost) navodi da se ovaj sindrom specifičnog senzornog zadovoljenja ne odnosi samo na deserte. Može vam dosaditi bilo koji okus, tekstura ili boja hrane.

Najčešći primjer kod većine ljudi je slana hrana. Jedete slano dok ne osjetite da ste siti, a onda vam nešto slatko djeluje jako, jako primamljivo.

Ali, i ovaj princip radi i u kontra smjeru. Recimo… pojedete toliko sladoleda, da vam dođe da zasladite koricom kruha ili nečim sličnim.

Može nam dosaditi neka hrana čak i ako nema razlike u okusu, recimo, isti bomboni nam djeluju primamljivije ako su određene boje, ili naročito volimo tjesteninu određenog oblika, iako se okus zapravo ne razlikuje.

Što ovo znači za sve one koji vode računa o obujmu struka?

Pa, ispada da postoji način da prevarite sustav. Studija iz 2009. godine, objavljena u stručnom časopisu Nutrition, pokazala je da možemo ubrzati ovo specifično senzorno zadovoljenje, što znači da možemo sebe natjerati da imamo dojam da smo siti prije nego što se prejedemo, i to tako što ćemo jesti u malim dozama.

Tijekom eksperimenta, ispitanicima je ponuđeno da piju koliko god žele gaziranih pića. Ispostavilo se da oni koji piju u manjim gutljajima uvijek prestanu piti prije nego oni koji piju u velikim gutljajima.

Drugim riječima, sasvim male količine poslastica u kojima uživate dovoljne su da zadovolje vašu potrebu za slatkišima ili zašećerenim napicima. Sljedeći put kada kolači dođu na red, nemojte odbiti, samo uzimajte male zalogaje. Nećete se prejesti slatkiša, pa se nećete ni udebljati, ali nećete imati ni onaj grozan osjećaj da sami sebe mučite uskraćujući sebi sve u čemu uživate.

Fotografije: Shutterstock

prethodni tekst
sljedeći tekst

You Might Also Like