Kako sačuvati lijep osmijeh

Svi znamo što trebamo raditi da bismo imali zdrave zube: prati ih dva puta dnevno i ne jesti previše šećera. A kako se onda događa da iako se pridržavamo ovih nepisanih pravila, ipak povremeno moramo popraviti poneki zub?

Važno je kako perete zube

Tehnika pranja zuba može napraviti veliku razliku. Trljanje četkicom mehanički uklanja tvrdoglave naslage dentalnog plaka, miksa bakterija, kiseline i drugih materija koje te bakterije stvaraju, i ostataka hrane. Plak se prirodno stvara na zubima neposredno nakon što smo pojeli nešto, ali nije opasan i ne počinje raditi štetu odmah, nego tek kad dostigne određenu zrelost. Nije utvrđeno točno vrijeme koje je za to potrebno, ali zna se da je u pitanju najmanje 12 sati.

Bakterije se hrane šećerom, usput stvarajući kiseline koje razlažu minerale iz zuba, ostavljajući mikroskopske, nevidljive golim okom, rupice. Ako se proces ne zaustavi na vrijeme i te rupice ne budu sređene, onda se radi veliki, vidljivi karijes.

Dvije minute pranja četkicom i pastom su dovoljno da uklone plak, i zube bi trebalo prati navečer i još jednom tijekom dana. Redovito pranje spriječava razvoj bakterija koje onda ne stižu do faze u kojoj stvaraju najviše kiseline koja oštećuje zube, prenosi IFL Science.

Električne četkice mogu biti malo efikasnije nego obične, jer imaju manju glavu koja onda može doprijeti do svih dijelova zuba, ali nisu vam neophodne. Temeljno pranje običnom četkicom i pastom bit će sasvim dovoljno.

Koristite pastu za zube sa fluorom

Većina koristi od pranja zuba dolazi od samog trljanja koje mehanički uklanja plak, ali i od paste, konkretno od fluora, koji dokazano spriječava razvoj karijesa. On zamijenjuje izgubljene minerale, čineći zube snažnijim.

Pljunite, nemojte ispirati

Noću se stvara manje pljuvačke nego tijekom dana, i zbog toga je noć opasnija za zube, jer ih suhoća usta čini podložnijim štetnom utjecaju kiseline koju bakterije stvaraju. Zbog toga je jako, jako važno da navečer operete zube prije spavanja, tako da plak ne dobije vrijeme koje mu je potrebno da sazrije. Poslije pranja zuba nemojte jesti ni piti ništa osim vode. Tako će fluor iz paste dobiti dovoljno vremena da odradi svoje i zaštiti zube.

Ali, kad operete zube, nemojte ispirati usta ni vodom ni tekućinom za ispiranje usta, jer na taj način isperete i sav fluor. Možda će vam biti malo teže odviknuti se od ispiranja usta, ali to može smanjiti rizik od pojave karijesa i za 25 posto.

Nemojte šećer unositi više od četiri puta dnevno

Prirodni šećeri, kao što su oni koji se nalaze u voću, manje su opasni po zube od dodanih šećera. Bakterijama je lakše da razgrade dodane šećere, i zato su oni opasniji.

Svjetska zdravstvena organizacija preporučuje da na dodane šećere odlazi manje od pet posto dnevnog kalorijskog unosa. To bi, za odrasle i djecu stariju od 11 godina bilo do trideset grama, ili oko osam žličica šećera tijekom dana.

Osim toga, važno je i koliko puta dnevno konzumirate šećer. Zubi mogu izdržati do četiri šećerna udara tijekom dana. Ali, imajte u vidu da se ovdje računaju i slatkiši, ali i zašećereni napici, kava ili čaj sa šećerom, kao i kupovni sokovi. Jednostavan način za smanjenje unosa šećera i opasnost po zube je prestati piti slatku kavu ili čaj sa šećerom, kao i da ograničite unos slatkiša na jednom dnevno.

Dakle, perite zube dva puta dnevno koristeći pastu za zube koja sadrži fluor, i to najmanje dvije minute, ne ispirajte usta nakon pranja zuba, nemojte jesti ni piti ništa poslije večernjeg pranja zuba i nemojte jesti slatko češće od četiri puta dnevno. Lako, zar ne?

Fotografije: Shutterstock

prethodni tekst
sljedeći tekst

You Might Also Like