Tekuće kalorije teške su kao i one iz krute hrane

S dolaskom toplijih dana pojačava se želja za osvježavajućim i, samo prividno, laganim pićima. Istina, vrlo lako klize niz grlo, ali to ne znači da su bezazlena, barem kad je riječ o liniji: kalorije unesene u organizam tekućinom jednako su “teške” kao i one iz tanjura.

Razlika je jedino u tome što ljetna pića debljaju, a u većini slučajeva nisu hranjiva. Osim toga, prema istraživanju objavljenom u znanstvenoj publikaciji Lancet, kalorije unesene pićem lakše se pretvaraju u masnoće od kalorija koje potječu iz krutih namirnica. Razlog tome je što naš organizam u normalnom stanju konzumaciju kalorija održava stalnom putem mehanizma sitosti, a taj mehanizam ne funkcionira dobro kad kalorije potječu iz tekućih tvari.

Voćni sokovi

Dobivaju se miješanjem mljevenog ili pasiranog voća s vodom i šećerom. Ta mješavina zatim se pasterizira kako bi se izbjegla fermentacija i postigla trajnost proizvoda. Ovisno o tipu soka, postotak sadržanog voća može varirati (obično je između 40 i 50 posto). Isto vrijedi i za količinu šećera, koja je najčešće oko

Frape

Priprema se tako da se određena vrsta voća, ili nekoliko njih, miješa s mlijekom u uspravnom kuhinjskom mikseru. Broj kalorija ovisi o odabranom voću i tipu mlijeka (potpuno ili djelomično obrano ili pak punomasno). Primjerice, 200 ml frapea dobivenog od 10 dag banane, 5 dag jagoda i 5 dag punomasnog mlijeka sadrži 71 kaloriju. Njima treba dodati i kalorije koje donosi šećer, otprilike 20 po žličici. No, prednost frapea je što sadrži vitamine i mineralne soli iz voća, bjelančevine, kalcij, vitamin A i masnoće iz mlijeka.

Ledeni čaj

Jedno je od najomiljenijih ljetnih pića jer osvježava i, zahvaljujući teinu, stimulira živčani sustav te pomaže u ublažavanju iscrpljenosti koja nastaje kao posljedica velikih vrućina. Osim toga, sadrži esencijalno ulje koje pospješuje diurezu i probavu. No, industrijski proizvedeni čajevi sadrže priličnu količinu šećera i kalorija. Lagana alternativa? Pripremite sami ledeni čaj s dvije vrećice čaja po litri vode.

Iscijeđeni voćni sok

Naranče, mandarine, limun, grejp agrumi su prikladni za dobivanje svježe iscijeđenog voćnog soka. Broj kalorija u napitku ovisi o odabranom voću, a dodate li šećer, broj kalorija se povećava (20 po žličici). No, svježi je sok zdrav i energetski napitak, jer agrumi sadrže mnogo vitamina (posebno A i C) i mineralnih soli (kalcij i kalij). Osim toga, sadrže visok postotak vode pa su iscijeđeni sokovi odlični za čišćenje i hidrataciju organizma. No, nemojte zaboraviti da vitamin C u agrumima brzo isparava u dodiru sa zrakom. Kako biste bili sigurni da se hranjiva vrijednost soka neće promijeniti, popijte ga odmah.

Gazirana pića

Razne gazirane narančade osvježavaju i utažuju žeđ, ali ne sadrže hranjive tvari (osim šećera). Što se tiče sadržaja kalorija, mogu se smatrati užinom, no za razliku od prave užine ne utažuju glad. Naprotiv, često potiču želju za masnom i kaloričnom hranom, a dodatak ugljičnog dioksida može izazvati neugodnu nadutost u trbuhu. Što reći o koli? Osnovni sastojci tog popularnog pića su: voda, šećer, ekstrakti i arome koji potječu od listova koke (dekokainizirane) i sjemenki, ortofosforna kiselina (konzervans), karamel (bojilo), ugljični dioksid i kofein. Kalorijski unos je znatan zbog šećera koji je ujedno jedina hranjiva tvar koju sadrži to piće.

Fotografije: Shutterstock

prethodni tekst
sljedeći tekst

You Might Also Like