Akai, maki i goji bobice na jelovniku

Mnogo je poklonika, a naročito poklonica, egzotičnih bobica koje ubrzavaju metabolizam i uklanjaju osjećaj gladi – i svi se kunu da su zahvaljujući njima izgubili dvije, četiri, pa i više od deset kilograma. Uzmete li u obzir da je riječ o prirodnoj i zdravoj hrani koja ima i ugodan okus, što vas sprečava da ih i sami isprobate i uvjerite se u njihove čudesne učinke na liniju?

No, prije nego što se opskrbite zalihama suplemenata ili pravim bobicama, imajte na umu da, prema brojnim istraživanjima i mišljenju stručnjaka, ne postoje bobice koje zaista “otapaju masne naslage”, kao što se može pročitati na ambalaži nekih suplemenata koji ih sadrže. Kako se ne biste razočarali zbog nerealnih očekivanja, pogledajte koje su stvarne dobrobiti i korisni učinci bobica goji, maki (maqui) i akai, a ima ih zaista mnogo pa sigurno nećete požaliti ako ih uvedete u svoj jelovnik.

Akai bobice

Znanstvenih istraživanja o djelovanju akai bobica nema mnogo. Iako se smatra da pospješuju gubitak tjelesne težine i potiču detoksikaciju organizma, malo je znanstvenih istraživanja koja su dokazala takvo djelovanje. No, postoji istraživanje koje ukazuje na mogući pozitivan učinak ubrzavanja metabolizma, ali treba imati na umu da su to tek preliminarne studije i da su potrebna dodatna, detaljnija istraživanja kako bi se dokazalo djeluju li tako na metabolizam i u kojoj mjeri.

Odličan su izvor antioksidansa, imaju vrlo visok udio vlakana, vitamina A i C, željeza i antocijanina. Osim toga, sadrže određenu količinu oleinske kiseline, iste one koju sadrži i maslinovo ulje, te omega-3 masnu kiselinu koja je korisna za očuvanje zdravlja krvnih žila i srca.

Pokušajte konzumirati ove bobice ujutro natašte, prije nego što počnete obavljati dnevne aktivnosti ili izvoditi aerobne vježbe, jer će one potaknuti organizam da kao izvor energije koristi nataložene masnoće. Možete ih i piti u obliku soka: pripremite čisti sok od akai bobica i pijte ga u dozama od 15 do 45 ml dnevno. U svakom slučaju, ako i ne primijetite da je došlo do rastapanja masnih naslaga, koristit će vam dvostruko: opskrbit će vas priličnom količinom vlakana koja povoljno djeluju na probavu te antioksidansima koji imaju izuzetan anti-aging učinak na kožu.

Goji bobice

Istina je da goji bobice imaju nizak glikemijski indeks, i to je pozitivno, iako samo po sebi ne može dovesti do mršavljenja. Za smanjenje prekomjerne tjelesne težine potrebno je smanjiti unos namirnica visokog glikemijskog indeksa općenito te dati prednost onima s malim udjelom šećera jer se na taj način postiže manje lučenje inzulina, a poznato je da inzulin, kad ga je previše, dovodi do debljanja.

No, dodate li goji bobice u prehranu koja inače obiluje slatkišima, šećerima i ugljikohidratima, neće vam pomoći da smršavite. Isto vrijedi i za vlakna: treba dati prednost namirnicama koje obiluju njima kako biste iskoristili njihov učinak pružanja dugotrajnog osjećaja sitosti, no puko konzumiranje goji bobica neće dovesti do razbijanja masnih naslaga. A što je s kromom? Može pomoći u reguliranju mehanizma djelovanja inzulina te na taj način smanjiti razinu šećera u krvi, ali ništa više od toga.

Goji bobice obiluju antioksidansima, posebno vitaminom A. Neka istraživanja ukazuju i na njihov pozitivan učinak na metabolizam, no u nedostatku dodatnih istraživanja moramo se ograničiti samo na učinke koje možemo smatrati sigurnima: da štite stanice od oštećenja izazvanih djelovanjem slobodnih radikala, a to ujedno znači da imaju anti-aging učinak. No, osobe koje uzimaju terapiju protiv zgrušavanja krvi trebale bi biti oprezne s konzumiranjem goji bobica jer su moguće interakcije s antikoagulansima.

Budući da imaju malo kalorija (112 kcal na 100 g) i da obiluju vlaknima, možete ih koristiti kao zamjenu za manje zdrave vrste užina (kao što su grickalice, sendviči i slično) i u tom smislu imat ćete direktan učinak mršavljenja. Preporučena doza je od 15 do 50 g sušenih bobica dnevno.

Maki bobice

Za njih se govori da navodno ubrzavaju metabolizam, a često se spominje i kliničko istraživanje provedeno na Sveučilištu u Austinu na uzorku od 500 ispitanika: skupina ispitanika koja je jela maki bobice izgubila je veći dio suvišnih kilograma i imala je bolji uspjeh u održavanju postignute tjelesne težine tijekom idućih šest mjeseci. Osim toga, često se može pročitati i da uklanjaju otrovne tvari i kemikalije koje se talože u našem tijelu te da nas na taj način mogu učiniti zdravijima i otpornijima na bolesti.

O tom istraživanju, koje se spominje gotovo na svim web stranicama koje reklamiraju ove bobice i proizvode od njih, ne može se naći ni riječ na službenim medicinskim i znanstvenim portalima i teško je provjeriti koliko je ono istinito i pravovaljano. Osim toga, čini se da nisu dokazani ni detoksicirajući učinci ove biljke iako se i o njima puno govori.

Maki bobice potječu s grmolike biljke iz Čilea i Argentine, a od davnine se koriste u tradicionalnoj medicini naroda koji žive u tim područjima kao snažni imunostimulatori, analgetici i kao sredstvo za detoksikaciju. Sigurno je da sadrže vrlo visoku količinu antioksidansa, ali nema pouzdanih znanstvenih podataka o njihovom djelovanju na mršavljenje. Sok od maki bobica izuzetno je bogat vitaminom C, željezom, kalcijem i kalijem pa je jačanje imunosnog sustava sasvim sigurno jedan od najjačih i najpouzdanijih aduta tih malih bobica.

Ako želite smršavjeti, može biti od velike koristi dodati ih u jelovnik zbog njihovog učinka na jačanje imunosnog sustava: to će vam omogućiti da izbjegnete osjećaj umora i iscrpljenosti. Ipak, budući da se zasad zna vrlo malo o sigurnosti dugoročnog i obilnog konzumiranja tih bobica, nemojte prelaziti dozu od 15 do 45 mililitara čistog soka dnevno ili isto toliko grama bobica.

Fotografije: Shutterstock

prethodni tekst
sljedeći tekst

You Might Also Like